Jak založit první e-shop a nezbláznit se

Tipy pro start v internetovém podnikání

online marketingeshop marketingtvorba e-shopů


Pravidelně se setkávám s klienty, kteří zakládají svůj první e-shop. Jedná se zejména o začínající podnikatele, kteří jsou v e-commerce oblasti nováčci nebo mají jen drobné zkušenosti, třeba ze svého předchozího zaměstnání.

Založit si v dnešní době e-shop? Po technické stránce rozhodně žádný problém! Nějaký čas může zabrat vymýšlení názvu a volba vhodné domény, ale samotné založení internetového obchodu může být doslova na dvě kliknutí. Pronájem internetového obchodu je totiž poměrně jednoduché řešení, ale tím to vůbec nekončí, ačkoli si to většina začínajících e-shopařů může myslet.

Neodbývejte marketing

Každý e-shop za sebou musí mít i marketingovou zeď, aby se bylo o co opřít. Pokud se tedy se chcete zaměřit na specializovaný prodej po internetu např. módní oblečení, nestačí mít jen fungující obchod, a spoléhat se tak na organické vyhledávání a základní nastavení v PPC reklamy Sklik a AdWords. Je nutné se na celý projekt podívat komplexně a myslet dopředu.

A součástí marketingu kvalitního e-shopu je vhodný obsah – už jste někdy slyšeli, že obsah je král? Tak to byla pravda pravdoucí. Většina čerstvých podnikatelů vůbec neřeší texty, nemají často ani základní povědomí o copywritingu a online kampaních. Někteří neznají ani specifické kanály a nabídkové agregátory jako Glami, Favi nebo Fler, což může být taková počáteční alarmující výstraha. Kdo se chce úspěšně pohybovat v e-commerce, musí zkrátka celou oblast nasát a zjistit, jak to uvnitř chodí.

Provozovatelé internetových obchodů také často pokulhávají v nabídce zboží: nenabízí to, co zákazník vyhledává nebo co momentálně trh poptává. Správný e-shopař by se měl hladce orientovat ve svém oboru, poskytovat dostatečné informace o nabízeném zboží a také reagovat na poptávku svých zákazníků – to vše z něj dělá dobrého obchodníka.  

Jak pracuji?

Při schůzkách s klienty se snažím otevírat podrobná a technická témata jako např. nastavování XML feedů, propojení přihlášení s účty na Facebooku nebo Googlu. Jedním z dalších témat jsou i open source řešení e-shopů jako je Opencart či Prestashop. Je důležité dotýkat se všem témat, aby zákazník pochopil, že založit e-shop je sice jen o pár kliknutí, ale že je potřeba mít k ruce spolehlivého online marketéra, který zajistí plynulý a pozitivní rozjezd prvního e-shopu. 

Pokud zvažujete start podnikání na internetu, zvažte mé postřehy – budu rád, pokud se na mě obrátíte.