27 / 08 / 2025
ChatGPT a Gemini v hledáčku Google Analytics a dalších nástrojů
Zjistěte, jak si stojí váš web
Umělá inteligence mění zajeté postupy v rámci SEO optimalizace, ale samozřejmě i z pohledu analytiky. V tomto článku vám proto chci ukázat, přes jaké AI nástroje zjistíte, jak se k vám na web dostávají uživatelé.
Důležité je vědět, že nemusíme využívat speciální aplikace, abychom zjistili zástup AI vyhledávačů. Já osobně hledám v Google Analytics 4 nebo používám online platformu Semrush.
Jak to funguje v Google Analytics 4?
K získání potřebných dat musíte znát tyto 2 kroky:
- Zdroj/medium
V GA4 přejdete do Akvizice návštěvnosti a v přehledu Zdroj/medium hledejte ChatGPT. Případně můžete dohledat i další položky, často mají označení spojené s AI, případně je snadno poznáte podle názvu, např. chat.openai.com. - Sekundární dimenze
Tady narazíte na omezení, protože AI vyhledávače neposílají informace o tom, co uživatel vyhledával. Existuje však cesta přes zobrazené stránky, kde v sekundární dimenzi dáte hledat zdroj/médium, přičemž v přehledu uvidíte, které stránky doporučoval právě AI vyhledávač jako třeba ChatGPT nebo Gemini.
Tento jednoduchý návod vám tedy pomůže odkrýt, jakým způsobem se váš web či
e-shop vyhledává prostřednictvím umělé inteligence.
Když vám Google Analytics 4 nestačí...
Dovedu si představit, že vám tento základní výstup možná nebude vyhovovat. V takovém případě se budete muset poohlédnout po jiném řešení – očekávejte ale, že nejspíš nebude zdarma.
Jedním z takových nástrojů je právě výše zmíněný Semrush. Základní placená verze stojí
2000 Kč měsíčně a najdete v něm výsledky pro jednu doménu, a to v těchto oblastech:
- Informace o viditelnosti v AI (ChatGPT, Gemini, Perplexity…).
- Seznam promptů, kde se vaše doména objevuje.
- Srovnání s konkurencí.
- Audit webu z pohledu „AI crawlingu“.
Semrush tyto data aktualizuje jednou týdně, což není žádný zázrak, ale doposud jsem nenašel vhodnější nástroj.
Postupem času se AI vyhledávačům jistě přizpůsobí i Google Analytics, takže pevně věřím, že reporting se v této oblasti zlepší.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: ChatGPT a Gemini v hledáčku Google Analytics a dalších nástrojů
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)