
20 / 04 / 2025
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
Facebook a Google reklamy pod drobnohledem AI
Je umělá inteligence v onlinu dostatečně transparentní?
Sepsal jsem pár postřehů ke kontroverznímu tématu – AI transparentnosti v online reklamě. Jaké jsou podle mě zásadní problémy současného performance marketingu?
Již delší dobu jsem přemýšlel nad transparentností reklam, ať už jde o Google Ads nebo Facebook. S nástupem umělé inteligence mám bohužel pocit, že se od oné pochopitelnosti a otevřenosti spíš vzdalujeme.
Zůstává pravdou, že Google i Facebook se snaží rozpočty dodržovat. V podstatě se mi u klientů zatím nestalo, že by reklamní systémy limity překročily – a to je jedna z mála kontrol nad kampaněmi, které stále máme k dispozici. Zároveň ale narážíme na určité překážky i třeba v samotné textaci reklam, kde může AI výstup ovlivnit způsoby, což ne vždy chceme. Proto vnímám aktuální rozšiřování umělé inteligence nebo strojového učení jako širší problém.
Proč vlastně řeším AI v reklamách?
Osobně zastávám názor, že pokud platíme za inzerci, měli bychom mít jasno, jak daná reklama vypadá, kde se zobrazuje a na koho konkrétně cílí. Bohužel u reklam s podporou AI je to ovšem dost diskutabilní a na následujících řádcích přiblížím proč.
- Jak reklama vypadá
Zde nejvíce hřeší Facebook, jelikož do reklam vkládá různé nadstavby jako například rozšíření obrázku, vygenerované pozadí produktu, animace nebo nějaký 3D efekt. Ale ani Google není bez poskvrnky. Třeba videoreklama vytvořená pomocí AI často působí amatérsky a není pak jasné, co přesně přimělo uživatele ke konverzi. - Kde se reklama zobrazuje
I tady vnímám největší problém u Facebooku, protože nevíte, kde všude reklamy zobrazuje. Pokud nejdeme tedy vyloženě do reportingu, tak z běžně dostupných přehledů nenajdete informaci, jaká technologie z oblasti AI pomohla ke konverzi, a to je škoda. - Cílení
V této oblasti dostává černý puntík zejména Google. K cílení totiž využívá různých signálů, takže si troufám říci, že jsme v opravdu velkém blackboxu. A že by na tom byl lépe Facebook, se také nedá říct. Zamýšlím se spíš nad otázkou, kolik lidí oslovil v dané kampani již dříve, tudíž za úspěch teoreticky může být zodpovědná úplně jiná kampaň, která dříve získávala data ke konkrétnímu uživateli.
Tímto zamyšlením zkrátka narážím na fakt, že nám sice umělá inteligence pomáhá zvyšovat konverze a cílit na uživatele, ale zároveň nám schází mnoho dat o tom, co konkrétně stojí za úspěchem. Neříkám, že nejdou některé věci z reportů a přehledů vyčíst, ale člověk musí skutečně hledat, aby se dopátral, co opravdu funguje. Běžný smrtelník totiž nemá šanci pochopit, jak mu vlastně umělá inteligence či strojové učení pomáhá.
Co si o tom myslíte vy? Je vám jedno, co a jak AI dělá za vás, nebo to chcete mít více pod kontrolou? Dejte vědět do komentářů.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Facebook a Google reklamy pod drobnohledem AI
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)