
14 / 03 / 2020
Koronavirus a marketing
Jak se promítá šíření viru COVID-19 do e-commerce?
Koronavirus je skutečně horké téma po celém světě. Celkově jsem se této látce cíleně vyhýbal, ale v posledních dnech dochází u mých klientů k mimořádným situacím, o kterých bych se s vámi rád podělil. Tato pandemie totiž ovlivňuje nejen aktuální dění v našich běžných životech, ale i v těch pracovních, a my se podíváme na oblast marketingu, ve které se pohybuji.
V důsledku restriktivních opatření vlády dochází k panickému chování a zákazníci enormně skupují antibakteriální gely, trvanlivé a hygienické zboží, a to ve větším množství než obvykle, protože „nikdy nevíte, co bude dál“. Jak se ale koronavirus promítá do e-commerce?
Aktuální poptávka
Maximálně poptávané zboží u některých zákazníků převyšuje možnosti, které jsou e-shopy nebo jejich dodavatelé schopni dodat. Zajímavá situace nastala například jednomu z mých klientů, kterému byl vyčerpán kredit v reklamním systému v řádu deseti tisíců korun během jediného dne po odvysílání zpravodajské reportáže, kde média informovala o zvýšení počtu nakažených nemocí COVID-19.
Neobvyklé chování zákazníků
Dalším typickým příkladem mimořádného stavu je vysoká návštěvnost internetových obchodů. Nemusí to být jen z placené reklamy za proklik, ale i z běžného organického hledání. Klienty nával objednávek samozřejmě rozhodil, a proto se mě ptali, zda jsem jim nezpropagoval nějaké zboží. Tyto dny tedy trávím dohledáváním kudy vedly cesty zákazníků do e-shopů a zároveň vysvětluji klientům, jak k této situaci došlo.
Dodávka zboží
Další nezvyklostí byl hovor se zákazníkem, kterého jsem se ptal, proč má na e-shopu tolik vyprodaného zboží. Bylo mi řečeno, že má problém se zahraničním dodavatelem a zboží je na cestě již několik dnů. I zpomalení pohybu zboží po světě může být následkem šíření koronaviru.
Co koronavirus znamená pro nás online marketéry?
Po profesní stránce nejsem z této situace nadšený, protože některé obchody vykazují chování podobné vánoční sezóně. Aktuálně přemýšlím, jak budu svou práci vyhodnocovat, protože důsledky pandemie budu muset zohlednit v rámci dalších marketingových plánů. Zároveň však musím řešit i problémy těch klientů, kteří stojí na opačné straně barikády. Jejich zákazníci odvolávají obchodní schůzky, ruší objednávky a celkově se v některých odvětví začíná projevovat totální ochlazení, ať už v nabídce či poptávce. Zákazníci také nechávají méně důležité nákupy na později.
Pro změny v online v marketingu v době koronavirové nemám žádné jednotné doporučení, protože skutečně záleží na individuálních případech. Já osobně se zabývám každou neobvyklou odchylkou, a tu následně vyhodnocuji. Určitě doporučuji neustále sledovat chování všech vašich konkurentů, a to nejen v jejich komunikaci, ale i při srovnání v PPC systémech podle podílu zobrazení nebo podílu zobrazení v horní části stránky. V časovém pohledu vám potom mohou některá z těchto dat pomoci s rozhodováním ve vašich následujících marketingových aktivitách.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Koronavirus a marketing
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)
Komentáře
Čestmír 15.03.2020 17:34
Napsal jsem něco podobného a také pozoruji spoustu změn Maro, uvidíme, co to ve výsledku udělá.
Marek – online marketing specialista 15.03.2020 21:40
Ahoj, tak to si napsal úplně stejně, jinými slovy :-) já jsem se jen nevyjádřil k těm poptávkám, co mi také chodí, kteří by rádi rychle vydělali na momentální sitauci :-(