01 / 02 / 2021
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
Jak vyhodnocovat práce na SEO
Důležitá aktivita při optimalizaci pro vyhledávače
Jak už jsem psal ve svém dřívějším článku, SEO pro mě není vlajková loď, ale i tak je součástí balíčku marketingového specialisty. V tomto příspěvku bych se tak rád rozepsal o tom, jak takové SEO práce vyhodnocovat. Optimalizace pro vyhledávače je totiž u mých klientů jedna z nejvíce diskutovaných služeb, protože pro ně není dobře měřitelná.
Měření jakékoli marketingové činnosti, interpretace výsledků projektu a jeho čas nad ním strávený považuji za velmi důležitou část své práce. Proto jsem se celkově zamyslel nad tématem optimalizace pro vyhledávače a připravil pro vás přehled, jak v této oblasti pracuji já.
V SEO nejvíce preferuji informovanost, protože je mým cílem dostat klienta do dění, aby pochopil proč a jak se některé aktivity dělají. Práci na optimalizaci pro vyhledávače proto měřím hlavně z toho důvodu, aby bylo zcela evidentní, na čem se pracovalo a co se konzultovalo. S klienty, kteří chtějí platit jen za výsledky, je pak spolupráce velmi komplikovaná.
Jak tedy změřit práci na SEO?
Mezi metody vyhodnocování práce na SEO samozřejmě patří výsledky číselné. Zde často měřím výkon webu po stránce příchozích návštěv z organiky. V dlouhodobém horizontu by měla být práce kvalitního SEO specialisty vidět tím způsobem, že poroste graf s organickou návštěvností. V mém pojetí potom ještě vyhodnocuji organiku i v závislosti na ostatních zdrojích. Často si dávám za cíl, aby se srovnala například s emailingem nebo PPC kampaněmi.
A co návštěvnost?
Pokud vyhodnocuji návštěvnost, je ideální ještě porovnat výkon po stránce objednávek – sleduji tak návštěvnost nejen podle zdroje, ale i objednávky. V hloubkovém vyhodnocování se potom pídím po jednotlivých částech na webu a analyzuji, které části webu (kategorie či jednotlivé stránky) přinášejí největší hodnotu.
Měření návštěvnosti jako takové ale považuji za hodně triviální hodnocení. Mezi další číselné ukazatele by mělo patřit zlepšování výsledků rychlosti webu, počet zaindexovaných stránek ve vyhledávání, snižování chybných stránek 404 dle nástroje Google Search Console nebo čas strávený na webu.
Mezi diskutabilní vyhodnocování patří měření pozic ve vyhledávání. Dle mého jde ale kolikrát spíš o pocitové měření (v dnešní době mobilního zobrazení, personalizovaných výsledků vyhledávání dle lokality), doporučuji přenechat tuto analýzu specialistovi a jeho nástrojům, které používá.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Jak vyhodnocovat práce na SEO
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)