
17 / 01 / 2025
UGC marketing dobývá český trh
Nečekejte a využijte ho naplno
Na co se zaměříme dneska? Podíváme, co stojí za tajemným názvem UGC marketing a jak ho můžete efektivně využít.
Pojem UGC marketing nemusí být pro všechny známý, zvlášť pro čtenáře tohoto blogu je zřejmě nový, protože jsem se o něm zatím příliš nezmiňoval. Jednoduše řečeno to je marketingový obsah tvořený samotnými uživateli. Zpravidla se jedná o fotografie, videa, komentáře a další aktivity sdílené převážně na sociálních sítích, případně dalších platformách.
Tento autentický obsah firmy často vyhledávají za účelem zvýšení důvěryhodnosti značky, podpory tržeb, budování brandu nebo snížení marketingových nákladů, protože UGC marketing je obecně považovaný za levnější kanál.
Kdo může být UGC tvůrce?
Tvůrce bych rozdělil do pomyslných tří skupin:
- Jednorázoví nebo občasní zákazníci, kteří mohou při správné motivaci přispět k vašemu úspěchu, třeba napsáním recenze a nafocením produktu.
- Dále to mohou být stálí zákazníci nebo ambasadoři značky, kteří si produkt/službu zamilovali natolik, že vás rádi doporučují dál.
- V neposlední řadě můžete být tvůrci i vy sami, vaši zaměstnanci nebo třeba obchodní partneři. Uspokojíte tak přirozenou zvídavost svých zákazníků a odhalíte firemní hodnoty, členy týmu, vzestupy i pády nebo třeba zákulisí vašeho podnikání.
Jak je na tom český trh s rozvojem UGC marketingu?
U nás není na první pohled tak dobře viditelný, ale u velkých značek můžeme již sledovat určité posuny a zkušenosti. U Alzy například víme, že zákazníky motivuje za napsání recenzí, Notino zase sdílí reálné zkušenosti nakupujících. U svých klientů se s jeho využíváním zatím příliš nesetkávám, a pokud už se rozhodnou pro vyzkoušení, jsou to spíš jednorázové aktivity.
Na co si dát pozor?
Rozhodně na legislativu. Pokud na svém firemním profilu sdílíte obsah od vašich zákazníků nebo domluvených spoluprací, měli byste mít souhlas, případně podepsanou nějakou smlouvu. Transparentnost je pro váš brand důležitá, a recenze tedy musí být reálné. Dejte si také pozor, aby abyl sdílený obsah spojovaný se správnou cílovou skupinou.
Jak zapojit influencery?
Ti v rámci UGC marketingu také často fungují, i když tady už balancujeme nad klasickým influencer marketingem. Když klienti spolupracují s influencery, je pro ně velmi důležitá jejich komunita, tedy followeři, kteří je sledují, ale nejen to. Další roli hraje také zaměření samotného influencera nebo zapojení fanoušků do příběhů, reels a dalších klíčových aktivit.
UGC marketing je na českém trhu určitě na vzestupu, a proto jsme vás chtěli s tímto tématem seznámit. Budeme rádi, pokud nasdílíte tyto myšlenky dalším, o kterých víte, že tento typ marketingu zatím ještě nevyužívají nebo by je mohl zajímat.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: UGC marketing dobývá český trh
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)