Stiskni enter nebo vyhledávání zruš pomocí tlačítka esc.

Chcete expandovat do zahraničí?
  0

Chcete expandovat do zahraničí?

Je potřeba mít dostatek informací a „think big“

Všímaví odborníci na poli online marketingu si mohli povšimnout, že je čím dál častějším trendem expanze do zahraničí. Pokud jste nepostřehli toto směřování, tak jen přiblížím, že několik marketingových agentur začalo zveřejňovat svoji specializaci na přespolní trhy. A jisté online nástroje se poslední dobou nově profilují právě na zahraniční byznys, a to zejména na blízké evropské země.

Expanze jako hudba budoucnosti?

Takový výhled je jistě ekonomicky perspektivní záležitost. Firmě se otevírá nové pole působnosti, a může tak jednoduše najít nové zákazníky jinde, než na trhu tuzemském, kde je již velká konkurence a je problém se odlišit třeba konkurenční výhodou. Domnívám se však, že strůjcem této situace je sám stav českého trhu. Není kam růst, vše jede v zajetých kolejích a hledání nových klientů bývá čím dál náročnější. Pro marketingové agentury je zahraničí velmi zajímavá motivace, protože firem, které by se rády posunuly za hranice, je opravdu hodně, ale jsou dnes logicky opatrnější. Nikdo se nechce znovu spálit jako třeba před deseti lety v době ekonomické krize, kdy bylo selhání na novém trhu finančně bolestivé.

Jak tedy na to?

Expanze do zahraničí ve mně obecně budí velký respekt. Chce to velké odhodlání, hodně kvalitních lidí, velký finanční rozpočet a kvalitní analýzu pro úspěšný start. Abyste si alespoň trochu udělali představu o tom, co obnáší taková prvotní analýza, sepsal jsem zde vybrané země a jejích odlišnosti v rámci chování zákazníků:

  • Německo – Mají rádi certifikáty. Jejich zákazníci nakupují výhradně u místních společností, takže vaše firma by měla mít v Německu pobočku, aby byla úspěšná. Recenze vašeho obchodu zde budou hrát velmi důležitou roli.
  • Maďarsko – Země, která má vlastní pravidla, většinou je velmi těžké uchytit se jako zahraniční e-shop. Mít vlastní odběrné místo na tomto území je v podstatě nutnost.
  • Rumunsko – Zde hrají prim hlavně mobilní uživatelé, generace desktopů neměla prakticky žádný prostor pro uchycení.
  • Bulharsko – Je typické pro svou prvotní nedůvěru vůči zahraničním e-shopům.
  • Ukrajina – Země zasažená vojenským konfliktem, 90 % uživatelů zde mluví rusky a je zde velký problém s dopravci.

Jak tedy vidíte, odlišnosti na jednotlivých trzích jsou skutečně velké.

Závěrem bych ještě rád poukázal na několik českých firem, které se momentálně pokouší o svůj rozlet do ciziny nebo se již na zahraniční trh úspěšně dostali. Mezi ně patří například Skrz.cz – u nás známý jako vyhledávač slev, který se pod značkou Sortado.pl snaží uspět v polském byznysu. Z online marketingových nástrojů uvedu společnost Mergado, jež se taky vydala na sever, do Polska. Mezi další hráče, které úspěšně expandují do několika dalších zemí, patří jistě všem známý e-shop s parfémy a kosmetikou Notino.

Vložit názor k článku: Chcete expandovat do zahraničí?

Nápověda k heslu: Kolik je 3+6 (napište slovy).