15 / 01 / 2023
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
Co jsou UTM parametry?
Skvělý pomocník při práci v onlinu
Takzvaná UTMka (oficiálně Urchin Tracking Module) jsou pro každého analytika velmi důležitým marketingovým prvkem. Tento článek proto věnuji zejména těm, kteří se v onlinu dlouho nepohybují nebo UTM parametrům zatím nepřikládali takovou váhu.
O čem bude řeč?
UTM je přídavek k URL adrese, který pokračuje otazníkem a analytickému nástroji řekne více informací o konkrétním zákazníkovi. UTM parametry v URL adrese totiž marketingovým specialistům slouží velmi dobře v situacích, kdy si neporadí s běžnou analytikou nebo chtějí podrobněji vytvořit reporting kampaní. Pro vaši představu uvedu tento příklad:
Adresa tedy obsahuje source, médium a kampaň a někdy může být také rozšířená o informace klíčového slova či dalšího obsahu. Osobně vám doporučuji využívat hlavně source, médium a kampaň, a to i z důvodu, že v Google Analytics 4 podpora dalšího obsahu nebude možná.
K čemu UTM slouží?
S nástupem cookies se určitě hodí UTM používat, protože díky tomu budete stále schopni sledovat některé cesty zákazníka. Stejně tak je využijete, pokud je nějaký reklamní systém složitější na dosledování cesty. Jedním takovým příkladem mohou být nové Seznam Nákupy (dřívější produktové inzeráty), kterým se nyní těžko dostanete na zoubek, zejména pokud vás zajímá, jestli nakupující přišel ze Zboží.cz či z vyhledávání Seznam.cz. Také jsem se ale už setkal s nástrojem na měření konverzí Ecomtrack. Určitě se jedná o alternativní možnost měření, ale v situaci, kdy nevěříte počítání konverzí daného reklamního systému, může jít o jednu ze zajímavých možností.
Jak UTM používat?
Určitě si hlídejte, abyste měli UTMka vždy stejně značená. Může se vám totiž přihodit to, co kdysi mně – tenkrát jsem si značil Facebook různě, např. facebook a současně facebook.com. Při filtrování zdrojů v Google Analytics jsem ale nedocházel k přesným číslům, protože jsem sledoval jen facebook.com. Je tedy dost zásadní zachovat soudržnost v pojmenování. Pokud se o tuto oblast zajímáte, určitě doporučuji si nastudovat dynamické vkládání hodnot, které některé reklamní systémy umí, například Sklik.
Závěrem ještě poradím používat různé nástroje, které vám pomohou vytvořit správnou adresu, tzv. generátory pro UTM. Třeba tohoto pomocníka od Google Analytics používám moc rád.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Co jsou UTM parametry?
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)