26 / 06 / 2024
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
Jak dobře znáte online tržiště Temu?
Může být hrozbou pro váš e-shop
Temu je online tržiště, které se v poslední době skloňuje ve všech pádech. Pokud se v této e-commerce oblasti neorientujete nebo vás prostě jen zajímá můj názor na věc, podívejte se na tento článek.
Co je Temu a koho by mělo zajímat?
Jak už jsem už zmínil, Temu je obrovský marketplace čínského původu. V Česku i dalších státech se významně prosadilo zejména kvůli velmi nízkým cenám. Temu totiž značnou část prodávaných produktů dotuje a sází na tzv. CLTV (customer lifetime value) marketingovou strategii. Snaží se tedy zachytit zákazníka a nevydělat přímo na prvním prodeji, ale až v průběhu času. Jeho snahou je, aby uživatelé nakupovali opakovaně a investice do dotace cenové hladiny produktů se časem vrátila.
Jaký vliv to může mít pro majitele e-shopů na marketing?
Docela zásadní dopad má Temu na marketing provozovatelů e-shopů. Důležité je totiž zmínit hned 5 zásadních bodů:
- Vykupování pozic v kampaních Google Ads
- Snížení cen a jejich významné posílení pozic v aukci
- Snížení prodejů ostatních e-shopů – horší synergie na automatizované strategie
- Obor, ve kterém podnikáte
- Legislativa
Vykupování pozic je zejména vidět ve vyhledávači Google, kde jsou investice do PPC reklam Temu natolik obrovské, že jejich reklamy, například v Google Nákupech, dokážou pokrýt všechna viditelná místa, a ostatní e-shopy se tak posouvají na méně viditelné pozice.
Výrazně levnější zboží, které nabízí, jim dále velmi pomáhá v ceně za aukci. Díky tomu získávají cenná data o prodejích pro kampaně v Google Ads, které jsou založené na automatické nabídce cen do aukce. Naopak dalším e-shopům, kde se prodeje naopak snižují, o tato data přicházejí, a tím kampaně mohou méně dobře fungovat.
Důležité je zmínit obor, ve kterém podnikáte. Ne každého se totiž Temu týká. Co jsem osobně zaznamenal, nejvíce se problémy projevují u zákazníků, které nabízí k prodeji zboží původem z Číny. Marže, které si na tyto produkty čeští obchodníci dávají, pak výrazně navyšují cenu oproti Temu. Setkal jsem se ale i s problémy u e-shopů prodávající náhradní díly a podobné zboží.
A co pravidla?
Závěrem celého zamyšlení je i legislativa. Běžný nakupující je bohužel nedostatečně informovaný o možnosti reklamace nebo odstoupení od smlouvy. Dokonce si ani nejsem jistý, jestli Temu dodržuje základní důležité prvky v marketingu, které souvisí s ochranou osobních dat, využívání cookies a dalších praktik. Další otazníky se týkají kvality produktů, celkové spolehlivosti obchodu nebo etiky práce. U českých e-shopů tak zákazník sice nakoupí dráž, ale s větší jistotou, prověřenou kvalitou produktů a také standardní zárukou a možností reklamace.
Stojím si za tím, že Temu není pro český trh nic dobrého. Nejsem úplným odpůrcem čínských tržišť, sám občas něco koupím na Aliexpressu, ale přeci jen Temu se výrazně od ostatních marketplaců liší zejména agresivním chováním ve všech výše zmíněných bodech. Proto si myslím, že je nutné dávat si na něj pozor, ať už jako nakupující nebo provozovatel e-shopu, který musí tuto problematiku monitorovat a případně měnit svou vlastní strategii.
Audit PPC kampaní
A jaké je vaše skóre optimalizace. Požádejte o pomoc nebo si nechte provést kontrolu PPC reklam.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Jak dobře znáte online tržiště Temu?
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)