
10 / 01 / 2025
Nákupní procesy napříč generacemi
Jak nakupují „zetka“ nebo mileniálové?
Změny v chování nakupujících na internetu sleduji rok co rok a musím říct, že jejich dramatický vývoj mě stejně vždycky překvapí. V tomto článku se proto podíváme, čeho je nutné si všímat, aby vám neujel e-commerce vlak.
Provozovat e-shop není žádná legrace, a to zejména v dnešní době, kdy některé z nás válcují obří online tržiště jako je Temu a Allegro nebo nás zaráží postoj mladých, kteří přistupují k nákupům jinak, než jsme byli zvyklí.
Jak se mění chování nakupujících na internetu?
Doporučuji všímat si rozdílností podle generací. Pojďme se na to podívat pěkně postupně.
Pokud jde o nejmladší generace Z a možná i alfa, tak ty už objevily nové způsoby nakupování. Příkladem může být používání umělé inteligence, většinou se jedná o chatGPT, kterému položíte dotaz, co konkrétně koupit pod stromeček, a chatbot vás na základě vašich indicií už navede. A to je tedy hodně odlišná nákupní cesta oproti nakupujícím mileniálům (30-45 let), kteří jsou zvyklí na „strýčka Googla“ a sáhodlouhé vyhledávání produktů, čtení článků a recenzí.
My marketéři také víme, že věková generace 45-60 let neboli generace X dobře ovládá Seznam a jeho ekosystém – od zpravodajských portálů přes e-mailovou schránku až po srovnávač Zboží.cz. Jejich nákupní cestu tedy známe poměrně dobře.
Neopomněl jsem ani současné šedesátníky čili babyboomers. Rozhodně bych tuto věkovou skupinu nepodceňoval, protože nejen ve svém okolí vnímám, že je tato generace stále pracovně aktivní a technicky zdatná víc než kdy dřív. Online nákupy lze tedy zařadit do běžného života určitých seniorů.
Věk nehraje vždy roli
Samozřejmě to není vše jen o generacích. Do nákupního procesu vstupují i technologie a možnosti, které jsme dříve neměli. Ať už zmíněný chatGPT, ale také způsob prezentace produktů jako je streamování na sociálních sítích, influenceři a jejich aktivity nebo třeba UGC marketing.
Nákupní proces se neustále mění a vyvíjí, takže rozhodně se vyplatí jej sledovat a přizpůsobit tomu marketing svého e-shopu. Stojí za to podívat se i na statistická data. Například porodnost za rok 2024 byla nejnižší od počátku sledování, z čehož vyplývá, že za pár let se budou generační skupiny měnit, což také bude mít vliv na kupní sílu.
Pokud s vámi tento článek zarezonoval, nasdílejte ho prosím, ať společně rozšíříme povědomí o nákupních procesech napříč generacemi.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Nákupní procesy napříč generacemi
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)