20 / 06 / 2024
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
Jak se mění komunikace napříč kanály?
Sociální sítě versus blogy
Nad psaním blogů přemýšlím už dlouhodobě, protože sám vidím, že se obecně mění komunikace napříč kanály, což má efekt také na návštěvnost či vaše zakázky. V tomto článku se tak s vámi podělím o svůj čistě osobní názor, kdy se neopírám o žádná konkrétní data či studie.
Pokládám si tedy otázku: dává smysl psát blog, nebo se raději soustavně věnovat komunikaci na sociálních sítích? V minulosti jsem totiž neměl pochyb o tvorbě obsahu na blog, a tím i budování pozic ve vyhledávačích. Přineslo mi to vždy zajímavou návštěvnost i klientelu. Poslední roky se však komunikace transformuje a všímám si, že lidem kolikrát stačí získat jen zlomek informací, například v podobě přípspěvků, reels nebo komentářů na sociálních sítích.
Kdy se vyplatí mít blog?
Určitě v situacích, kdy lidé řeší konkrétní problémy. Na blozích většinou najdete relevantní informace od odborníků v dané oblasti, častokrát velmi dopodrobna vysvětlené. Můžete zde tak najít odpovědi na svoje otázky. A ač jsou algoritmy sociálních medií dnes dokonalejší než v minulosti, určitě se nedá říct, že na sociální síti vyřešíte svůj problém. Často vídám situace, kdy dotyčný položí dotaz do tematické facebookové skupiny a většinou přiletí od uživatelů (častokrát specialistů) informace k problému, navíc ve většině případů zakončená sdělením „Máte SZ“. To prakticky znamená, že nabídku na spolupráci najdete v soukromé zprávě.
Jak je to s vyhledáváním?
Co si budeme namlouvat, vyhledávání poněkud stagnuje. Největším problémem je podle mě širší znalost SEO techniky, protože do popředí jdou weby, které jsou komerčního charakteru, a ty kvalitní nemají dostatečný prostor. Úplně nejlépe to lze vidět ve zdravotnictví. Pokud řešíte například bolest zad či podobný zdravotní problém a začnete jej googlit, tak vám vyjede mnoho lékáren a e-shopů nabízející rádoby léčivé přípravky a rady, které nejsou pro vás vždy vhodné. Z mého pohledu ztratil Google svou ideu, a stojí tak nějak na místě s vývojem a dalším rozmachem svého vyhledávače.
Co nám přináší sociální média a jak si obsahově konkurují s psaním blogu?
Jak jistě víte, na sociálních sítích se objevují příspěvky v podobě reels, což je formát videí kolem minuty či více. V něm uživatelé sdělují svoje aktuální téma či myšlenku formou mluveného videa obohaceného o titulky, nálepky či zvukové efekty. Díky algoritmům vám „socky“ navíc umí dopřát ten správný obsah, aniž byste jej cíleně vyhledávali či nastavili odběr. K tomu stačí sledovat některá videa déle či interagovat na určitá témata. Daná síť pak dobře rozumí tomu, co vás zajímá, a nabízí vám právě podobný obsah.
A kdo tedy v tomto mém zamyšlení vyhrává? Zatím si myslím, že je to remíza. Teoreticky je ale dost možné, že s dlouhodobějším působením umělé inteligence a samozřejmě dalším rozvojem sociálních sítí i mobilních technologií může brzy přijít zvrat.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Jak se mění komunikace napříč kanály?
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)