Krize e-shopů po covidové vlně růstu e-commerce?

Marek Wiener 18 / 08 / 2022

Hodnocení: 0 ×
  • Podcast
  • 0:00
  • --:--

Krize e-shopů po covidové vlně růstu e-commerce?

Recese nás nejspíš nemine

Nebudu skrývat zklamání nad aktuálním vývojem v e-commerce. Už v článku o inflaci v PPC reklamě jsem naznačoval, že letos nás zřejmě čeká pokles. Tomu napovídají i novinové články ekonomů, kteří predikují recesi v druhé polovině letošního roku. 

Problémy v online byznysu ovšem zásadně ovlivňuje fakt, že během doby koronavirové vzniklo mnoho nových projektů – některé tak trochu náhodně, v horším případě se zjevily takové e-shopy, které využily pandemickou vlnu růstu e-commerce. Jak už to ale bývá, vše má i druhou stranu mince, protože právě tito „chytráci“ neměli žádné velké zkušenosti. Troufám si říci, že už vůbec nezažili podobnou krizi a jejich jednání je teď pochopitelně impulzivní a často krátkozraké. Pojďme se ale na situaci podívat podrobně. 

V čem spočívá kámen úrazu?

U nových projektů bývá pravidlem, že majitelem je osoba, která ve firmě vykonává často mnoho funkcí. Je tedy nejen vlastníkem, ale většinou se stará také o provoz e-shopu, řeší objednávky a má k sobě často jen online specialistu či dalšího brigádníka. Když už jde o firmu, zpravidla se jedná o poměrně malý podnik, a to se zaměstnanci spíše na DPP či živnost. Velkou roli hraje samozřejmě i věk – nedá se říct, že by si nové e-shopy zakládali zkušení lidé, nýbrž se často jedná o mladé nebo čerstvé podnikatele.

Kde vzniká skutečný problém?

Jak popisuji výše, tyto projekty nemají dostatek zkušeností, aby mohli zvládnout nastávající krizi a zcela jistě budou zaskočeni snížením tržeb. Navíc neznají strategické řízení a domnívám se, že nemají hlavně ani čas řešit cokoli navíc. A právě umění strategie by často dokázalo vyřešit hluchá období nebo vývoj produktového portfolia.
Častým problémem je i financování. Cashflow totiž hrálo velkou roli při finanční krizi v letech 2008-2013.

Kudy kam?

Zamýšlel jsem se, jakým způsobem těmto projektům pomoci, ale aktuálně bohužel není příliš možností k řešení. Provoz e-commerce projektu stojí na určitých osobních zkušenostech a řekněme si na rovinu, že není jednoduché se bleskurychle naučit finančnímu a strategickému myšlení. Tyto zkušenosti člověk získává průběžně svým osobním růstem. 
Většina krizí se ovšem dá zvládnout. Doporučuji inspirovat se články na internetu z oblasti ekonomických rubrik, používat selský rozum a být přinejmenším ve střehu.

Blog o online marketingu

Knihovna reklam

Podívejte se na nový inspirativní katalog reklam. 
Google Ads

Více o knihovně

Vložte názor k článku: Krize e-shopů po covidové vlně růstu e-commerce?

Zpráva je povinná

Jméno je povinné

Heslo je povinné nebo se neshoduje

Děkuji za názor. Vaši reakci si brzo přečtu!

A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:

Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)

Komentáře

Další témata nebo články by vás mohly také zajímat:

  • Tradiční firmy by neměly podceňovat online marketing

    Tradiční firmy by neměly podceňovat online marketing

    V podnikání se zkrátka musí jít s dobou

    ZOBRAZIT
  • Zvyšte důvěryhodnost značky

    Zvyšte důvěryhodnost značky

    Používejte autorizované firemní certifikáty.

    ZOBRAZIT
  • Užitečné tipy pro výběr marketingového profesionála

    Užitečné tipy pro výběr marketingového profesionála

    Reference, certifikáty, zkušenosti… Co je víc?

    ZOBRAZIT