Co všechno byste měli vědět o cookies

Marek Wiener 03 / 11 / 2022

Hodnocení: 0 ×
  • Podcast
  • 0:00
  • --:--

Co všechno byste měli vědět o cookies

Stručný průvodce pro každého marketéra

Cookies je stále omílané téma, a to dokonce i u mě na blogu, ale právem. Pro každého marketéra by však mělo být důležité, takže alespoň základní orientace v této oblasti je nezbytná. V tomto článku se proto budu snažit udělat aktuální přehled o problematice cookies. Pojďme na to!

Nová podoba cookies lišt se dnes už objevuje skoro na všech webech, ale co si budeme povídat, pro návštěvníky to je docela otrava. A jak tedy vypadá? 
Cookies lišta s platnou legislativou od roku 2022 většinou obsahuje dvě tlačítka. Jedno z nich bývá zpravidla „souhlasím“, to druhé se liší web od webu. Někdo upřednostňuje přísnější verzi s tlačítkem „odmítnout“ a jiný si vystačí s buttonem „nastavení“. Každopádně při příchodu na web se cookies díky nové liště nenačtou, čeká se tedy na reakci uživatele.

5 důležitých informací o cookies

  1. Přijde-li návštěvník na web z reklamy a na první stránce nijak nezareaguje, je to z mého pohledu ta nejhorší varianta. Je totiž potřeba si uvědomit, že pokud odsouhlasí cookies lištu až na další stránce nebo třeba až v objednávce, kompletně se tím ztratí cesta zákazníka.
  2. Pokud uživatel využije možnosti nastavení vlastních preferencí cookies, sbírají se jen některá data. Jednotlivé možnosti roztřídění jsem popsal v tomto článku.
  3. Dejte si také pozor na systémy sbírající data jen o uživatelích, kteří na lištu zareagovali, tedy kdo ji odsouhlasil, či zamítl. Tady je vhodné pohlídat si data o těch, kteří se ještě nerozhodli. Této problematice jsem se věnoval tady.  
  4. Proto aby uživatel provedl akci, je nejlepší lištu vycentrovat v rámci displeje nebo zvětšit text a zvýraznit ho. Dá se říct, že některé tyto úpravy mohou legislativě vyhovovat méně. Také jsem se v praxi setkal s tím, že majitelé e-shopu často řeší desktopovou verzi a nastavení pro mobily přehlíží. Bohužel si neuvědomují, že na mobilních zařízeních je často mnohem větší návštěvnost.  V tomto případě se nejvíce vyplácí zvýšit počet znaků v popisu lišty, aby se na displeji více natáhla. Zajímavým příkladem je třeba společnost Alza.cz.
  5. Pokud uživatel neodsouhlasí lištu nebo na nic vůbec neklikne, většinou se tato návštěvnost v Google Analytics objevuje jako zdroj a médium direct/none.

Možné obtíže

Často se v praxi setkávám s poměrně s nedostatečnou prací programátorů, nastavením cookies a funkčností lišty. Největším problémem pak může být jejich nezkušenost s nasazováním, případně že použijí externí doplněk (například u stránek na Wordpressu) a nenastaví jej zcela správně.

Nebojte se doplňků a nástrojů

Největším neduhem u klientů jsou nástroje, které se načtou, aniž by uživatel odsouhlasil cookies. Takovým prvkem bývá například chat. Rozhodně doporučuji všem majitelům stránek vyzkoušet nějaké doplňky v prohlížeči, díky kterým jste schopni zjistit, které cookies vaše stránky používají. V reálném čase tak můžete sledovat, které běží před odsouhlasením lišty i po něm. Takovým šikovným nástrojem je například Cookie editor, což je rozšíření pro prohlížeč Chrome

Také jsem dělal analýzu nejpoužívanějšího externího nástroje pro správu cookies na webových stránkách a za mě vítězí Cookiebot. Vysledoval jsem také některé weby, které pokročilé verze cookies lišt zatím nepoužívají, s překvapením je to například obrovský e-shop Notino. Lišta sice umí pracovat s cookies, ale nemá možnost ovlivnit preference cookies nebo je vysloveně odmítnout.

Závěrem ještě jednoduše a přehledně shrnuji, jak byste měli naložit se svou cookies lištou:

  • Měla by obsahovat tlačítka „souhlasím“, „nesouhlasím“ a dále možnost pokročilého nastavení
  • Nesmí uživateli znemožňovat procházení webu, např. umístit lištu na střed a znepřístupnit celý web, dokud ji návštěvník odklikne
  • Lišta by se měla po čase opětovně zobrazit a znovu uživatele vyzvat k akci
  • Ideálně by měla existovat cookies stránka s výčtem používaných cookies a jeho roztříděním a také odkaz na možnost cookies znovu přenastavit
Blog o online marketingu

Audit PPC kampaní

Google Ads
A jaké je vaše skóre optimalizace. Požádejte o pomoc nebo si nechte provést kontrolu PPC reklam.

Požádat o audit

Vložte názor k článku: Co všechno byste měli vědět o cookies

Zpráva je povinná

Jméno je povinné

Heslo je povinné nebo se neshoduje

Děkuji za názor. Vaši reakci si brzo přečtu!

A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:

Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)

Komentáře

Další témata nebo články by vás mohly také zajímat:

  • Podzimní novinky ze světa online marketingu

    Podzimní novinky ze světa online marketingu

    Google, Facebook i další nástroje mají co nabídnout

    ZOBRAZIT
  • Víte, jak vyzrát na Google Merchant Center?

    Víte, jak vyzrát na Google Merchant Center?

    Pozor na porušování zásad

    ZOBRAZIT
  • Jak se ladí marketing na podzim?

    Jak se ladí marketing na podzim?

    Prodloužené víkendy, tradice a slevy jsou trefa do černého

    ZOBRAZIT