20 / 05 / 2023
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
(Ne)Výhody externího marketingového oddělení
Bez profíka se neobejdete
V poslední době jsem se s několika klienty zamýšlel nad možností externího marketingového oddělení. Téma samozřejmě spočívalo v porovnání výhod a nevýhod tohoto řešení.
Jak funguje externí marketingové oddělení?
Nejdříve si pojďme vysvětlit, co vlastně znamená pojem externí marketingové oddělení. Zavádí se zejména ve firmách, kde marketing nehraje tak důležitou roli, a je tedy až na druhé koleji v rámci byznysové strategie firmy. To platí zejména v oblasti podnikání, kde není tak velký konkurenční tlak, nebo tam, kde prostě marketing „ ještě neřešili“. U takových firem marketing pak většinou řídí majitel a případné neodkladné záležitosti častokrát vyřídí asistentka. A to je za mě z profesního hlediska poměrně punkový styl řešení.
Ale zpátky k otázce: jak tedy vypadá ono externí marketingové oddělení? Jedná se často o externistu-profesionála, který má znalosti napříč marketingem, je napojen na další šikovné kolegy z oboru a naplňuje dané společnosti firemní marketingovou strategii. Zároveň je tento odborník s firmou více spjatý – věnuje jí více času, tudíž nepracuje pro mnoho firem současně, maximálně pro pár klientů.
Výhody externistů
Pojďme se konečně podívat na plusy. Jednou ze zásadních výhod je určitě celková jednoduchost řešení. Firmě totiž většinou odpadá související administrativa a mnoho dalších činností jako je práce v týmu, řešení strategie, plánování rozpočtů a plnění cílů.
Veškerá odpovědnost padá na externího markeťáka, který má určený rozpočet a dodržuje vizi firmy. Obrovským přínosem bývá také finanční stránka – neplatí se zaměstnanecké výdaje včetně zdravotních a sociálních odvodů, a to nejen na šéfa marketingu, ale i jeho kolegy.
Ale zase ty nevýhody…
I ty se samozřejmě najdou. Za tu nejdůležitější považuji koordinaci práce v týmu mezi obchodním a marketingovým oddělením. Všichni si musí vzájemně sednout, a to nejen lidsky, ale zároveň se musí nastavit pracovní komunikační kanály, které jim pomohou odbourat některé bariéry vznikající externím přístupem. A to často nemusí být vůbec snadné.
Za další nevýhodou považuji i předávání know-how. Přestože se při takové spolupráci počítá s podpisem tzv. NDA smlouvy (mlčenlivosti), co si budeme namlouvat, v praxi se musíte skutečně spolehnout na výběr kandidáta a jeho týmu. Jistým způsobem tak musíte vsadit na důvěru.
Závěrem zmíním, že ať už máte ve vaší společnosti interního nebo externího markeťáka, je zásadní, aby to byl zkušený specialista. Přes to vlak nejede. Jinak můžete snadno sklouznout k tomu, že veškeré marketingové spolupráce či návrhy na propagaci posuzujete například s kolegou z výroby nebo s asistentkou. A to opravdu není správná cesta pro váš byznys.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: (Ne)Výhody externího marketingového oddělení
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)