15 / 12 / 2021
- Podcast
- 0:00
-
- --:--
-
Česká e-commerce letos ve znamení růstu a změn
Jaký bude rok 2022?
S blížícím se koncem roku jsem provedl pravidelný průzkum českého trhu v oblasti e-commerce. Zejména jsem si chtěl udělat představu o datech, která se za poslední rok změnila. Pojďme se tedy podívat na e-commerce sumář za rok 2021.
Nejdříve bych začal počtem e-shopů. Na českém trhu je aktuálně přes 42 tisíc elektronických obchodů, což je vzhledem k velikosti naší země dost vysoké číslo. V rámci maloobchodního trhu je 13,5% podíl, z čehož vyvozuji, že prostor pro růst zde stále je. Také mě zajímaly nákupní informace, přičemž jsem zjistil následující: převládá platba kartou nad dobírkou, významněji a pravidelněji nakupují ženy a jeden nákup zpravidla zahrnuje 2 produkty. Zajímavá je i průměrná hodnota objednávky, která činní 1700 Kč.
V české e-commerce používá 89 % uživatelů internet, z toho nakupuje online 72 %. V rámci mého šetření mě zaujalo také 55% zastoupení mobilních zařízení.
Z dat, které jsem čerpal z webu ceska-ecommerce.cz tedy vyplývá jednoznačný růst trhu, nicméně tyto informace považuji svým způsobem za zkreslené. Díky pandemii Covid-19 je poměrně jasné, že růst online nákupů a související změny jdou ruku v ruce s lockdowny, uzavřením kamenných obchodů a celým tímto „zvláštním časem“.
Kromě těchto dat jsem dále srovnával specifika našeho trhu. Podle Statcounter Global Stats z dubna 2021 je podíl vyhledávání na Seznamu 11,5 % a 81 % na Googlu. Významně rostla i platforma Shoptet, která aktuálně provozuje 28 tisíc aktivních e-shopů. Čeští uživatelé jsou stále zvyklí nakupovat v akcích, chtějí šetřit na poštovném, přičemž mají možnost využívat více jak 6 tisíc poboček Zásilkovny či Balíkovny. Novým trendem je využívání odložené platby za nákup, například služba Twisto, svoje místo zaujímá i umělá inteligence, a to pomocníci jako chatboti nebo virtuální realita.
Český trh se aktuálně významně formuje. Lidé se naučili více nakupovat online, do hry vstupují i velcí hráči, kteří se prozatím pohybovali v klasickém retailu. Aktuálně nabízí určitou možnost online nákupů např. hobbymarket Hornbach, síť maloobchodních prodejen potravin Žabka či COOP, hypermarket Globus nebo nábytkářský gigant IKEA, který zároveň umožnil vyzvednutí zboží 24/7 ve svých samoobslužných boxech. Na českém trhu se taktéž významně rozšířily tzv. marketplace díky Alze či Mallu.
Audit PPC kampaní
A jaké je vaše skóre optimalizace. Požádejte o pomoc nebo si nechte provést kontrolu PPC reklam.
Sdílet článek na
Vložte názor k článku: Česká e-commerce letos ve znamení růstu a změn
A protože si cením, že jste věnovali svůj čas napsáním komentáře připravil jsem pro vás malý dárek. Stáhněte si můj E-BOOK:
Inspirace pro Facebook 2020 (PDF)